Welkom bij

Klik!

Olga staat er alleen voor. Haar zoon zit in de gevangenis en wordt verdacht van wat op televisie de ‘kunstdiefstal van de eeuw’ wordt genoemd. Die verdenking is terecht, zo weet ze. Samen met vrienden heeft haar zoon Radu zeven kostbare werken uit een museum in Rotterdam gestolen, in de auto geladen en de volgende ochtend naar Roemenië gebracht.

Daar, in Carcaliu, een verlaten dorp in het arme zuidoosten van het land, staat Olga voor de verwarmingskachel van de badkamer. Ze heeft het vuur opgestookt. Daarna is ze de vrieskou ingestapt, naar de kleine begraafplaats tegenover haar huis gelopen en heeft ze in het holst van de nacht de schilderijen opgegraven en weer mee naar binnen genomen.

Picasso, Gauguin, Matisse, Monet, Meijer de Haan en Freud. Op de televisie wordt gesproken van een buit ter waarde van honderden miljoenen euro’s. Dat bedrag is voor haar niet van belang. De kunstwerken zijn bewijsmateriaal tegen haar zoon. En het bewijsmateriaal vernietigen lijkt de enige manier om hem te helpen.

De doeken vatten snel vlam.

In de nacht van 15 op 16 oktober 2012 worden zeven kunstwerken uit de Kunsthal in Rotterdam gestolen. Wat in eerste instantie lijkt op een geraffineerde inbraak van professionals, blijkt het werk van een paar jonge Roemeense criminelen die geen idee hebben van wat ze zich op de hals halen. Ze hebben verstand van woninginbraken, niet van kunst. En zeker niet van het verkopen ervan. Voor NRC volgde ik destijds de de zaak van de Kunsthalroof, en maakte ik in 2013 samen met het nieuwe media team van de krant deze reconstructie.

Lees dit verhaal bij


Op de hoogte blijven van nieuwe verhalen en ander nieuws? Schrijf je in voor mijn – onregelmatig verschijnende – nieuwsbrief.


Boeken

“En potverdorie, wat een lekker boek is Ananas. Ik wist niet dat non-fictie over ananas zo’n pageturner kan opleveren.”

(De Volkskrant)

“En potverdorie, wat een lekker boek is Ananas. Ik wist niet dat non-fictie over ananas zo’n pageturner kan opleveren.”

(De Volkskrant)

Contact